Denna elbilsmodell finns att provköra på Michelsens Bil i såväl Tomelilla som i Ystad.
Nya ID.7 i korthet:
- Effektiv fastback i den övre mellanklassen med en batterikapacitet på 77 kWh1 (netto) och en räckvidd på upp till 618 kilometer (WLTP)2
- Funktioner som ofta efterfrågas av kunder är standard redan vid förförsäljningsstart
- Kombinationen av god aerodynamik och en ny, effektivare eldrift ger längre räckvidd
- Första Volkswagen-modellen med ett nytt och mer kundorienterat display- och manövreringskoncept
- Hög åkkomfort tack vare finesser som ny klimatanläggning, Climatronic-säte med massagefunktion och panoramasoltak med dimbart smart glas
- ID.7 Pro nu beställningsbar, rekommenderat cirkapris från 664 900 kronor
- Lanseringen är planerad till slutet av 2023
ID.7 blir den femte ID.-modellen som erbjuds på den svenska marknaden efter ID.3, ID.4, ID.5 och ID. Buzz. Sedan ID.3 lanserades hösten 2020 har över 36 000 ID.-bilar nyregistrerats i Sverige. ID.7 är toppmodellen i ID.-familjen och den första versionen har nu släppts för beställning. Det rekommenderade cirkapriset för ID.7 Pro är från 664 900 kronor. Denna version går också att bygga i konfiguratorn på www.volkswagen.se. Själva lanseringen sker i slutet av 2023 och de första kundsålda bilarna beräknas komma till Sverige kring årsskiftet.
– ID.7 är en efterlängtad modell som vi tror kommer passa den svenska marknaden väldigt bra. Den har alla förutsättningar att bli en ny svensk tjänstebilsfavorit. Sedan världspremiären i april där Stockholm var en av orterna har vi sett ett mycket stort intresse, så det känns förstås fantastiskt roligt och spännande att nu kunna erbjuda den första versionen, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Volkswagen har från start utrustat ID.7 med extra komfort och högklassig teknik. Höjdpunkter som Head up-display med förstärkt verklighet (AR) och navigationssystemet ”Discover Pro Max” ingår i standardutrustningen.
– Nya ID.7 kommer att övertyga kunder över hela världen tack vare sin långa räckvidd, snabba laddning, rymliga interiör och intuitiva handhavande. Modellen sätter därmed den nya standarden för helt eldrivna premiummodeller från Volkswagen, säger Imelda Labbé, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad. Serietillverkningen av ID.7 för Europa och Nordamerika sker vid Volkswagens fabrik i Emden och produktionen startade där den 22 augusti.
Generösa utrymmen och lång räckvidd
Med ID.7 visar Volkswagen ännu en gång fördelarna och mångsidigheten med elbilsplattformen MEB (Modular Electric Drive). Tack vare korta överhäng och långt axelavstånd (2 966 mm) erbjuder ID.7 en rymlig kupé med gott om benutrymme för baksätespassagerarna. I det stora bagageutrymmet ryms bagage med en total volym på upp till 532 liter (vid nedfällt baksäte: 1 586 liter). Variabelt lastgolv och genomlastningslucka är standard.
ID.7 är nästan fem meter (4 961 mm) lång och har en aerodynamisk design. Taket sluttar elegant bakåt i coupé-stil och bidrar beroende på utrustning till en utmärkt luftmotståndskoefficient på ca 0,23. Frontarean är 2,45 m2. Höjden på den hittills lägst byggda ID.-modellen är 1 538 mm och bredden (utan sidobackspeglar) är 1 862 mm. Trots sin längd är ID.7 smidig att manövrera med en vändcirkel på bara 10,9 meter.
ID.7 är den första modellen baserad på MEB som har en ny effektivare eldrift som utvecklats av Volkswagen. Med 286 hk (210 kW) och ett vridmoment på 545 Nm är det den kraftfullaste och mest vridmomentstarka elmotorn i en ID.-modell hittills. ID.7 Pro är bakhjulsdriven och den kompakta drivenheten är monterad på bakaxeln. Med svensk standardutrustning har ID.7 Pro en genomsnittlig energiförbrukning på från 14,2 kWh per 100 kilometer och en räckvidd på upp till 618 km (WLTP)2. Det gör att den effektiva fastback-modellen även lämpar sig för längre körsträckor.
Den adaptiva chassiregleringen DCC (tillval) och bilens kördynamikhanterare för långfärder har förbättrats ytterligare. Tack vare körlägesväljaralternativen erbjuder de stor spridning mellan komfort och sportighet.
ID.7 kan som tillval utrustas med dragkrok. Dragvikten för versionen ID.7 Pro är upp till 1 000 kg (vid 12 % stigning).
Laddningskapacitet upp till 170 kW
DC-laddningskapaciteten för ID.7 Pro är upp till 170 kW. Snabbladdning från 10 till 80 procent tar cirka 25 minuter. Ett nytt temperaturhanteringssystem kan förvärma batteriet både manuellt och automatiskt innan laddningen startas. Vid behov startas förvärmningen automatiskt på väg till alla laddningsstationer när navigeringen är aktiv. Ombordladdaren för AC-laddning är på 11 kW.
ID.7 tillåter Plug & Charge och är förberedd för dubbelriktad laddning (V2H/V2G). Plug & Charge innebär att föraren bara att behöva plugga in laddningskabeln för att både ladda och betala.
Nytt manövreringskoncept med intelligent klimatanläggning och röstassistent
ID.7 är den första bilen med intelligenta elektroniskt styrda ventilationsmunstycken som fördelar luften över hela kupén och gör att bilen kan kylas eller värmas upp snabbare.
Förutsatt att funktionen är aktiverad, startar dessutom kylningen eller uppvärmningen redan när föraren närmar sig ID.7 med nyckeln. Luftflödet i kupén kan ställas in individuellt via motsvarande inställningar på den centrala infotainmentsystemets display. Flera av luftkonditioneringsfunktionerna kan också regleras med hjälp av den nya röststyrningen IDA. IDA förstår naturligt tal och gör bilen enklare att använda. ID.7 reagerar på kommandot ”Hej IDA, mina händer är kalla” genom att aktivera rattvärmen – samtidigt riktas varm luft mot händerna.
Det stora panoramasoltaket (tillval) med ”smart glas” kan ställas in mellan ogenomskinligt och transparent med hjälp av med hjälp av ett PDLC-lager (polymerdispersed liquid crystal) integrerat i glaset. Denna växling aktiveras via touchkontroll i takkonsolen eller via röststyrning.
Förarplatsen har fått en helt ny utformning och storleken på de klassiska instrumenten har minskats avsevärt. All nödvändig standardinformation och alla varningar visas bakom ratten i ID. cockpit. Föraren får annan viktig information via en Head up-display (HUD) med förstärkt verklighet. Denna HUD är standard.
Hjärtat i display- och manövreringskonceptet är det helt nya standardmonterade infotainmentsystemet, med en skärm som mäter 38 cm (15″) diagonalt. Många kundönskemål har tagits med i beräkningen och integrerats i det nya manövreringskonceptet. Till exempel har luftkonditioneringen integrerats permanent på toppnivån och touchslider-reglagen under skärmen är också belysta fullt ut för att underlätta i mörkerkörning. Det finns även fritt konfigurerbara knappar för direktåtkomst.
Klimatiserade säten med nytt massagesystem
Volkswagen har utvecklat en ny generation förar- och passagerarsäten fram för ID.7. Beroende på version erbjuder dessa nya säten upp till 14 elektriska inställningsmöjligheter. Förutom klimatisering har de också en helt ny massagefunktion.
Utöver de individuella inställningarna kan föraren och framsätespassageraren som alternativ aktivera ett automatiskt läge för sätesklimatet. Här känner temperatur- och fuktsensorerna i sätena av kyl- och/eller värmebehovet och reglerar det därefter.
Den nyutvecklade massagefunktionen i sätet ergoActive Premium (tillval) för föraren och passageraren fram erbjuder extra hög komfort. I ID.7-segmentet definierar de nya sätena en standard som tidigare endast har erbjudits i lyxklassen.
Vid beställningsstarten utrustas ID.7 Pro med populära höjdpunkter som standard, exempelvis:
- Navigationssystem ”Discover Pro Max”
- Vindruta, uppvärmbar med värmedämpande skikt
- Uppvärmbar multifunktionsratt med kapacitiva, beröringskänsliga knappar
- Förberedd för dubbelriktad laddning (V2H/V2G)
- Lättmetallfälgar ”Hudson”, 19 tum (8 J x 19 fram, 8,5 J x 19 bak)
- LED-strålkastare och LED-bakljus
- Ytterbackspeglar, uppvärmbara/infällbara
- Plug & Charge
- Intelligent klimatanläggning med 3-zons reglering
- Induktiv laddningsfunktion för smartphone
- Variabelt lastgolv i bagageutrymmet
- Laddningskapacitet: 11 kW AC och upp till 170 kW DC
- Mittarmstöd och genomlastningslucka i baksätet
- AR Head up-display (förstärkt verklighet) med projicering i vindrutan
- Belysta dörrhandtag
- ”Keyless Access” (nyckellöst lås- och startsystem)
- Stöldskyddslarm
- Backkamera
Följande assistanssystem3 är exempel på standardutrustning:
- Körfältsassistenten ”Lane Assist”
- Filbytesassistenten ”Side Assist” inklusive utbackningshjälpen ”Rear Traffic Alert” och urstigningsvarningen ”Exit Warning System”
Under förförsäljningsperioden ingår dessutom följande assistanssystem3 i standardutrustningen:
- Reseassistenten ”Travel Assist”, inklusive nödbromsassistenten ”Emergency Assist”
- Parkeringshjälpen ”Park Assist”
- Områdesvyn ”Area View” inklusive backkameran ”Rear View”
Lättförståelig erbjudandestruktur
ID.7 är enkel att konfigurera tack vare överskådliga utrustningspaket som tillval.
Interiörpaket Style
- Framstolar samt baksätets ytterplatser med sittytor i Art Velour Eco och sidostöd i Artex
- Climatronic-säten: Elinställning med minnesfunktion, svankstöd och massagefunktion på båda framstolarna inklusive utdragbart lårstöd
- Ambientebelysning med 30 färger
- Sömmar på instrumentpanelens ovansida
Interiörpaket Style Plus
- Framstolar samt baksätets ytterplatser med sittytor i perforerad Art Velour Eco och sidostöd i Artex
- ergoActive Premium-säten: Elinställning med aktiv klimatreglering, minnesfunktion, svankstöd och massagefunktion på båda framstolarna inklusive utdragbart lårstöd
- Ambientebelysning med 30 färger
- Sömmar på instrumentpanelen ovansida
- Baksätets ytterplatser med uppvärmning
- Sidokrockkuddar även bak
- Ljudsystem Harman Kardon med 14 högtalare, inklusive subwoofer och mitthögtalare, och 16 kanals slutsteg. Total uteffekt på 700 Watt.
Exteriörpaket
- Ljuslist mellan strålkastaren och VW-logotypen fram
- Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
- Easy Open & close-funktion för bagageluckan
- IQ.Light LED Matrix-strålkastare samt helljusassistenten ”Dynamic Light Assist”, IQ Light bakljus med flytande blinkers
Exteriörpaket ”Plus”
- Adaptive Chassis Control (DCC) och progressiv servostyrning
- Ljuslist mellan strålkastaren och VW-logotypen fram
- Akustikrutor i de främre sidorutorna samt mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
- Panoramasoltak med dimbart ”smart glas”
- Easy Open & Close-funktion för bagageluckan
- IQ.Light LED Matrix-strålkastare samt helljusassistenten ”Dynamic Light Assist, IQ.Light bakljus med flytande blinkers
Fem färger
Fem olika färger erbjuds till ID.7 Pro: solidlacken Moonstone Grey/Black samt metallic-/pärleffektlackerna Aquamarine Blue Metallic/Black, Glacier White Metallic/Black, Grenadilla Black Metallic och Scale Silver Metallic/Black.
Tak och takstolpar går alltid i kontrasterande svart högglans. Taklisten har en aluminiumlook.
Premiumljud som tillval
Utbudet av tillval avrundas av en ljudanläggning på 700 Watt från Harman Kardon: 14 högklassiga högtalare, inklusive en mitthögtalare fram och en subwoofer i bagageutrymmet, svarar för en imponerande ljudupplevelse.
1 ID.7 – Energiförbrukning vid blandad körning: från 14,2 kWh/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp: 0 g/km. Specifikt värde för förbrukning beror på vald utrustning.
2 Räckvidden för ID.7 Pro har fastställts enligt den globalt harmoniserade testmetoden för personbilar och lätta nyttofordon (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, WLTP) i den mest räckviddsoptimerade utrustningsversionen av ID.7 Pro med 77 kWh nettobatteriinnehåll. De faktiska WLTP-räckviddsvärdena kan avvika beroende på utrustning. Den faktiska räckvidden varierar i praktiken beroende på körstil, hastighet, användning av komfort-/sekundärförbrukare, yttertemperatur, antal passagerare/last och topografi.
3 Körhjälpsfunktionen kan endast användas inom systemets gränser. Föraren måste alltid vara beredd på att åsidosätta assistanssystemet. Dessa system fråntar inte föraren ansvaret för att köra med försiktighet och uppmärksamhet.