Vår VW-säljare Johan har nyligen kommit hem efter en bilsemester i Europa tillsammans med familj och vänner. Johan körde en Volkswagen ID.4 GTX och vi blev såklart nyfikna på hur det hade gått med allt från räckvidd, hastigheter och såklart laddning.
Vilken bil gjordes bilresan med?
Det blev en ID.4 GTX 2024 (ej uppdaterade) men utrustad med Top Sport stolar och Assistans+, inget extra utvändigt i form av takbox eller lastbox.
Berätta om själva resan?
Vi lämnade Sverige efter skolavslutningen och tog färjan från Trelleborg till Rostock, vi var sen iväg i ungefär 12 dagar. Resan söderut gick då via Tyskland, Österrike & Slovenien innan vi kom till norra delen av Kroatien där vi hade hyrt ett hus. Hemresan gick via Ungern, Slovakien, Tjeckien innan vi kom till Tyskland och tog båten hem till Sverige. Både på resan ner och hem så hade vi bokat boende, så en övernattning på varje håll klarade vi oss på.
Vilket upplägg gällande laddning av bilen hade ni planerat i förväg eller tog ni allt efterhand längs vägen?
Nu var vi 4 bilar som körde tillsammans, 2 laddhybrider & 2 elbilar. Vi hade gjort lite ”analyser” över laddningen i förväg, mestadels för att delar av resesällskapet var nervösa över att det inte skulle gå att ladda lika bra i Europa som här hemma. På båten ner mot Tyskland så löste vi ett IONITY Passport som för 90kr gav oss ett kWh pris på 3.50 SEK, vilket kompletterades med mitt We Charge kort (0 kr/månad mot högre laddtaxa). När vi sen väl började köra så ställde vi slutmål i Volkswagen-appen och ställde filter på önskade laddnätverk och skickade till bilens navigation. Det var väldigt bekvämt och enkelt och vi fick förslag på laddpunkter längs med färdvägen och om vi kände att vi personligen och bilen hade energi till nästa etappmål, så hoppade vi över den föreslagna laddplatsen och tog nästa.
Sen hade vi kontakt inom resesällskapet via messenger för att stämma av status i alla bilar. Det finns en del annat att ta ställning till än just laddning när man bilar långt med fyra familjer.
Hur upplevde du nu att resa på bilsemester med elbil söderut i Europa?
Jag ska erkänna att det var lite nervöst. Vi har varit ute på äventyr en hel del hemma i Sverige och där vet vi att det har fungerat fint, men denna gång fanns det en liten osäkerhet, just eftersom vi skulle köra utomlands. Det gick dock väldigt bra och det fanns absolut ingen anledning till oro. Den första etappen låg vi lite försiktigt på autobahn och körde mellan 100-110 km/h, men etapperna därefter gick i det övriga trafiktempot.
Etappmässigt så varierande dem mellan 25-35 mil och det var lagom för det var ungefär vad barnen klarade av innan de tröttade på att sitta still (eller på varandra ;)).
”Vi laddade oftast till 100% vilket tog ca 50 minuter men vi behövde aldrig vänta på bilen utan det tar ett tag efter att man kopplat i laddaren, att lasta ur barn, tömma skräp, gå på toa, köpa lunch osv. Så det blev en väldigt behaglig och naturlig paus medan vi laddade.”
På resan söderut var det lite bättre utbud av mat på våra laddstopp. IONITY laddarna låg oftast tillsammans med 3-4 matställen. Hemresan var lite sämre då dessa laddpunkter oftast låg ihop med endast en bensinmack. Det är inte så kul när det bara finns en sorts macka att välja på oavsett var man stannar.”
I övrigt var där många laddstolpar och platser att ladda på. Jag noterande dock inte jättemånga elbilar längs de vägar vi körde.
Har du några siffror gällande laddning, kostnad etc såhär i efterhand?
Ja det har jag, jag försökte uppdatera mitt insta konto VW_Johan lite löpande på resan gällande laddning, kostnad m.m.
Men vi körde totalt 287 mil, laddade 518.32 KW och det kostade oss 3728 kr.
Långtidsförbrukningen landade på 19 kWh/100km, Totalt körtid var 38.26h och antal minuter i kö vid laddstolpe var 0!
Summa summarum enligt min uträkning gav det oss en milkostnad på 12,97 kr/mil.
Lärde du dig något speciellt gällande detta som du kommer ha nytta av nästa gång det är dags för bilsemester med elbil?
Ja, även om vi planerade att hålla oss till ett laddnätverk längs resan, så i samband med att vi laddade på 11 kWh laddare i samband med övernattningarna och inför avfärd så insåg vi att vi betalade mer för elen vid denna laddningen än vad vi gjort om vi laddad på IONITY som vi tänkt. Så där hade vi kunnat spara kanske 1000 kr i laddkostnad. Så det kommer jag ha med mig till nästa resa, att antingen räkna med lite högre kostnad vid övernattning eller bara hålla oss till det närverk vi väljer då.
Har du några andra tips till oss som är nyfikna på att göra en liknande bilresa?
Ja, det finns många saker man kan ta med sig, men tex vid vår hemresa så bokade vi ett hotell med laddplats för att vi hade ett tajt schema sista etappen till färjan och ville komma iväg med 100%. Dock när vi checkar in på hotellet så står det två dieselbilar på elbilsplatserna och hotellet hade inget intresse av att bistå med hjälp. Det blev inga 5 stjärnor i betyg där inte!
Annars finns det flera sätt att resa. Vi undersökte lite olika laddnätverk innan avresan och kom då fram till att just det vi valde var mest förmånligt just då och vi körde lite på känsla. Man kan ju strukturera upp laddstoppen mer om man önskar. Men detta fungerade utmärkt för oss denna gången och t.om. de i sällskapet som var lite osäkra på att det gick att göra är nu väldigt positiva!
Jaha, vart bär det av nästa gång om du får gissa?
Jag har ju jobbat några år på en Pizzeria och har ett intresse för det samtidigt som min fru gärna vill till Italien, så just nu känns det som det är nästa resmål. Om vi inte åker till Spanien, men då blir det inte bil 🙂