• Originaldepån slider
    Originaldepån slider

    Nordkap Tur & Retur med Audi A4 1.8 TS 1999

    Jonas ville visa för sig själv och andra att bilen klarade denna resa på nästintill 500 mil, trots att bilen passerat 40000 mil med god marginal.

Vissa drömmer om en semester i värmen vid poolkanten, gärna med ett bekvämt flyg som transportmedel. Andra om en skidsemester i solsken och endast t-shirt på. Sen finns det de människor som Jonas Christensson. Som ser utmaningar och som har ett genuint intresse för bilar och för att testa gränser.

Jonas har nyss kommit hem från en bilresa tur och retur till Nordkap från Tomelilla. Här får vi läsa om varför resan blev av, vilka utmaningar som både han och bilen utsattes för och vad som är bra att tänka på innan man ger sig iväg på en liknande tur. Trevlig läsning!

 

Hur kom du på idén att köra din Audi tur och retur Tomelilla – Nordkap under en veckas tid?

 

Idén kom för många år sen när jag ägde en golf -91 och ville köra till Treriksröset, men då sa någon att dit kan man inte köra. Hörde sen talas om Nordkapp. Audin köpte jag 2006 via Michelsens när jag jobbade där och sa i många år att när Audin kört 40000 mil ska jag köra till Nordkap med den. Från början var det löst snack men tack vare inspiration från Youtube såg jag att det var möjligt att göra den resan. Mycket för att visa att så länge man tar hand om sin bil så kan man köra långa sträckor med den.

 

Jonas vid bilen i Tomelilla precis innan avresa

 

Har du gjort någon liknande tur förut, i så fall vart?

 

Har gjort någon mindre tur till Småland på liknande sätt.

 

Vad kör du för bil och har du modifierat den på något sätt för denna resa?

 

Audi A4 1.8 TS 1999. Byggt en takkorg och däri fäst extraljus och takbox. Invändigt tog jag bort baksätet och lade in en smal träskiva som säng där jag hade liggunderlag och sovsäck. Gjorde ett fäste vid sidan om till gasolspis/värme. I passagerarsätet fram gjorde jag ett litet bord att ha som avställningsyta. Köpte nya vinterdäck samt servade den inför resan.

 

Vad är viktig att tänka på när man kör denna typen av bilresor?

 

Att tänka på inför resan: såg till att jag hade en bärgningsförsäkring. Se till så att bilen är redo för den typen av resa och att man känner sin bil. Förplanera bl a rutt, tagit reda på vilka vägar som är lämpliga att köra samt vart bensinstationer ligger. Att ha rätt och rikligt med kläder, mat, reservdunk 20 liter bensin, värmekälla i bilen. Stannar och tar pauser när man är trött.

 

Berätta om själva rutten? Hur långa sträckor körde du och hur bodde du?

 

27 nov: Första sträckan Tomelilla – förbi Stockholm. Sov i bilen på rastplats mellan Stockholm- Uppsala, 28 nov: Körde inom Gävle för att se bocken men den var inte färdigbyggd till 100%. Nästa stopp och övernattning i bilen var vid Höga kusten bron där jag hade ställplats med el så att jag kunde koppla in värmefläkten och batteriladdare till bl a ljus.

 

Grönt och fint på första delen av resan.

 

Halvfärdig julbock i Gävle

 

29 nov: Från Höga kusten , förbi Haparanda till Finland där jag övernattade längst E8an. minus 14 grader så det var rätt kallt i bilen. Fick inte mycket sömn pga kylan och där var ingen ställplats med el. Snön började runt Höga kusten men var först vintervägar vid Haparanda.

 

30/11: Vidare mot Alta, Norge. Där var det fina vintervägar. Innan Alta, längs E45 körde man snirklig väg mellan bergen.  Efter Alta var det snöstorm och problem att ta sig fram. Det var som en Österlensk snöstorm. Vägen avstängd vidare mot Nordkap så jag fick övernatta på ett motell i Skaidi.

 

1/12: Vägen öppnades mot Nordkapp då jag körde de 15 återstående milen. Naturen dit var en fantastisk upplevelse. Halt och blåsigt på vägen. Kom fram till Nordkapp vid lunch där jag tillbirngade nån timme för att dels se monumentet, njuta av det häpnadsväckande havet vid Europas nordligaste punkt. Fikade även inne på Nordkappshallen. Kände mig stressad pga vädrets skull så jag tog mig tillbaka till Skaidi där jag hade rummet kvar på motellet en natt till. Var tillbaka där ca 17.

 

 

2/12: började jag resan hemåt. Tog inte riktigt samma väg tillbaka men målet var Gällivare där jag övernattade i bilen på ställplats Wassara. Där hade jag el till värmefläkten.

 

3/12: Från Gällivare mot Örnsköldsvik, Där blev vägarna ständigt sämre pga is och ojämnt underlag på vägen. När jag hade ca 10 mil kvar till Örnsköldsvik så ändra jag rutt till Härnösand. Sov stundtals i bilen, några timmar åt gången, längs E4 förbi Västerås mot Jönköping.

 

4/12: Jönköping mot Tomelilla, var hemma ca 18:30 i Tomelilla.

 

Kört nästintill 500 mil.

 

Om du ska ge tips till någon som vill göra en liknande resa, vilka är dina tre bästa tips?

 

  1. Ha god tid på dig.
  2. Gott om mat, och dricka,  och varma kläder om man ska köra vintertid.
  3. Bra ljus  och däck på bilen samt bogserlina, rejäl snöskyffel, startkablar. Bärgning i din försäkring.

 

Och ett generellt tips är förstås att serva och underhålla din bil regelbundet. 

Vart bär det av nästa gång?

 

Det finns inga direkta planer just nu. Men jag funderar på att köra uppåt igen, fast på sommaren. Men det var praktiskt på vintern för då kunde man förvara mat i takboxen som kylskåp/frys. 😁