ID.4 i Tomelilla & Ystad – Volkswagens första helt eldrivna SUV
Volkswagens elbilsoffensiv fortsätter att rulla vidare. Nu dags för ID.4 att träda in på scenen och förväntningarna och intresset i sydöstra Skåne är stort.
ID.4 i korthet:
- 100 % SUV – 100 % el: ID.4 är Volkswagens första helt eldrivna SUV och bilmärkets första globala elbil. ID.4 lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen.
- Två modeller med begränsad upplaga: ID.4 gör sin entré på marknaden i form av två modeller som byggs i en begränsad upplaga av 27 000 bilar. ID.4 1st kostar i Sverige 514 900 kronor, medan speciellt välutrustade ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor. Priserna är innan avdrag för den svenska klimatbonusen på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag). Privatleasing från 5 425 kronor inklusive service.
- Säljstart den 24 september: Redan dagen efter världspremiären finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker runt årsskiftet.
- Design för en ny era: Exteriören på ID.4 har muskulösa proportioner för en modern look. Den släta, svepande designen har hämtat inspiration från naturen och svarar för en enastående aerodynamik.
- Ny belysningsteknik: De interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna har intelligent helljusreglering. Dessutom är bilen utrustad med de innovativa 3D LED-baklyktorna.
- Rena tusenkonstnären: De upp till 21″ stora fälgarna förstärker bilens sportiga och robusta karaktär. Båda modellerna är som standard utrustade med takreling och dragkrok (max dragvikt: 1 000 kg), medan ID.4 1st Max dessutom stoltserar med bland annat panoramaglastak och elektrisk baklucka.
- Körprestanda och räckvidd: Båda modellerna är baserade på ID.4 Pro Performance och kan leverera 204 hk (150 kW). Batteriet ger en räckvidd på upp till 520 km. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.
- Open Space för passagerarna: Arkitekturen för ID.4 kräver ett långt axelavstånd. Det gör interiören i bilen lika rymlig som hos en konventionell SUV i närmast högre klass.
- Enkelt handhavande: Pekskärmen mäter upp till 12″ på diagonalen. Röststyrning med naturligt tal är standard, liksom ID.Light. Bland tillvalen finns en Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (AR), som smälter samman det som visas på displayen med bilens aktuella omgivningar.
- Ny elektronikplattform: Både mjuk- och hårdvaran i ID.4 bygger på en helt ny arkitektur som gör det möjligt för kunderna att ladda ner uppdateringar direkt i bilen efter köpet.
- Uppkoppling med massor av praktiska tjänster: Föraren kan använda navigationssystemet för att få tillgång till online-tjänsterna i We Connect Start. Assistanssystemen från IQ.Drive gör varenda resa till en skönt avslappnande upplevelse.
- Hållbar e-mobilitet för alla: Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. ID.4 tillverkas vid Volkswagens Zwickau-fabrik, som är en koldioxidneutral anläggning. Kring ID.-modellerna bygger Volkswagen samtidigt upp ett helt ekosystem för hållbar e-mobilitet.
Volkswagens första helt eldrivna SUV
Efter ID.3 är nu ID.4 den andra modell som är baserad på den speciella MEB-plattformen för elbilar, och märkets första helt eldrivna SUV någonsin. Den möjliggör en renare form av mobilitet även där asfaltsvägarna tar slut och är ett konkret bevis på Volkswagens viktigaste styrka: utvecklandet av moderna elbilar som erbjuder sina kunder prestanda, hållbarhet och ett överkomligt pris.
– Nu är det full fart med vår elbilssatsning. Vi ser ett mycket stort intresse för ID.3 som nu levereras till de första kunderna och som finns att provköra hos våra återförsäljare. Det är glädjande att höra den positiva feedback vi får från både kunder och de som har provkört den, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
– ID.4 blir ännu en bil som vi tror kommer passa den svenska marknaden väldigt bra, inte minst som en populär förmånsbil eller tjänstebil. En helt eldriven SUV med lång räckvidd, attraktiv design och överkomliga priser kommer hjälpa oss i vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken, fortsätter Forsberg.
En milstolpe i elbilsoffensiven
ID.4 kommer att lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen. Modellen kommer att tillverkas och säljas i Kina, USA och Europa och är en milstolpe i koncernens elbilsoffensiv. Volkswagen-koncernen planerar att lansera upp till 75 helt eldrivna modeller fram till och med 2029 och under samma period sälja cirka 26 miljoner elbilar.
Kring dessa bilar bygger man samtidigt upp ett helt ”ekosystem” för hållbar e-mobilitet. Som ID.4-kund kommer man att äga en bil som tillverkats koldioxidneutralt – och om man laddar den med grön el kommer den även vara koldioxidneutral att köra.
– ID.4 är en emotionell allroundbil som kommer att göra intryck på många kunder med sin effektiva eldrift, generösa utrymme, moderna assistanssystem och kraftfulla design, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
– Som Volkswagens första globala elbil kommer den här modellen att rulla ut vår modulära plattform som har utvecklats speciellt för elektrisk rörlighet världen över. Volkswagen visar alltså återigen sin ledande roll inom innovation, teknik och kvalitet på högvolymsmarknaden, fortsätter Brandstätter.
Marknadslanseras först i två 1st-modeller
På den europeiska marknaden kommer ID.4 att först lanseras i två begränsade upplagor: ID.4 1st och ID.4 1st Max. Från och med den 24 september finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker sedan runt årsskiftet.
I Sverige ligger priserna på 514 900 kronor respektive 614 900 kronor innan avdrag för klimatbonus. I båda fallen är kunderna berättigade till en klimatbonus på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag).
Preliminärt förmånsvärde som publiceras hos Skatteverket under oktober är enligt följande: från 1 316 kr för ID.4 1st respektive 1 464 kronor för ID.4 1st Max vid 50 % marginalskatt.
Priserna för såväl privat- som företagsleasing, det vill säga en fast månadskostnad utan kontantinsats, är fastställda för ID.4 1st.
Privatleasing ID.4 1st: från 5 425 kr inklusive service (36 månader/totalt 3 000 mil) Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är inklusive moms.
Business Lease ID.4 1st: från 4 995 kr inklusive service och försäkring (36 månader/totalt 4 500 mil). Betalskydd ingår i 12 månader. Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är exklusive moms.
ID.4 1st
ID.4 1st är utrustad med 20″-fälgarna Drammen – Exterior Style-paketet och tonade rutor bak ser till att bilen är ett riktigt blickfång på vägen. Framsätena och ratten har elvärme, och bakgrundsbelysningen kan ställas in att skimra i någon av 30 olika färger. Pedalerna, som är av rostfritt stål har en fräck ”Play & Pause”-design, och ratten pryds av en ”1st”-logo.
Backkameran gör det enkelt att manövrera bilen när man ska parkera. Komfortfunktionerna avrundas av klimatanläggningen Climatronic med två zoner och av en eluppvärmd vindruta. Navigationssystemet Discover Pro och fyra USB-uttag hör till standardutrustningen i ID.4 1st liksom flera viktiga assistanssystem – Front Assist, den adaptiva farthållaren ”Stop&Go” och filhållningssystemet Lane Assist. Värmepump, som effektivt kan värma och kyla kupén, samt dragkrok är också standard.
ID.4 1st Max
I tillägg till det som ingår för ID.4 1st är ID.4 1st Max utrustad med nästan hela utrustningspaketet. Utvändigt omfattar detta LED matrix-strålkastare, 3D LED-baklyktor och 21″-fälgarna Narvik. Tillsammans med den progressiva styrningen och det adaptiva chassiregleringssystemet DCC gör de bilens sportiga karaktär extra tydlig. Mellan strålkastarna och i fördjupningarna vid dörrhandtagen sitter ljuslister.
Interiören i ID.4 1st Max erbjuder passagerarna utsökt komfort. I standardutrustningen ingår elektriskt justerbara säten, panoramaglastak, ljuddämpande glas, klimatanläggningen Climatronic med tre zoner och en elektrisk ”Easy Open & Close”-baklucka.
ID.4 1st Max snålar inte heller när det gäller kontrollsystem, uppkoppling eller assistanssystem: 12″ Head-Up-display med förstärkt verklighet (AR), mobiltelefongränssnittet Comfort, Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist hör alla till standardutrustningen.
Begränsade upplagor
Båda modellerna tillverkas i en begränsad upplaga på totalt 27 000 exemplar. När de sålts slut kommer de att ersättas med ett antal förkonfigurerade modeller. Dessa är utrustade med de tillval som är kundernas favoriter samlade i paket. Lösningen gör kunderbjudandet ännu tydligare och gör det också möjligt för fabriken i Zwickau att bygga och leverera bilarna snabbare.
Muskulösa, svepande linjer
4,58 meter långa ID.4 har en kraftfull och kaxig utstrålning på vägen. Designen karakteriseras av rena, svepande och kraftfullt markerade linjer. Den kombinerar SUV:ens robusta karaktär med avancerad aerodynamik – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,28. Utöver de svepande linjerna och den grundläggande karossformen är det fler detaljer som bidragit till detta enastående värde. Tillsammans med den stora takspoilern åstadkommer baklyktorna till exempel en mycket effektiv separation av luftflödet.
Precis som kompakta ID.3 symboliserar konturerna på ID.4 en helt ny era inom den fria rörligheten. Det finns ingen kylargrill eftersom den elektriska drivningen inte behöver någon sådan. De karakteristiska strålkastarna och signaturbelysningen mellan dem ger fronten en modern touch.
Bilens kaross är atletisk medan de stora hjulen skvallrar om ID.4:s robusta, sportiga karaktär. Mittlinjen gör karossen mer fartfylld och den dynamiska taklinjen sträcker sig ända bak. Där löper takbågen in i de plana C-stolparna och ger bakpartiet en utpräglat skulpterad look. Karossen innehåller sofistikerade lösningar som bidrar till att sänka vikten – sidobalkarna består till exempel av aluminium och höghållfast stål.
Fyra alternativ av lacker erbjuds: Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Exterior Style-paketet innehåller ännu fler attraktiva detaljer: taket och sidobackspeglarna är svartlackerade, medan C-stolparna, taklinjen och takrelingen glänser i silver. Beroende på vilken lack man bestämmer sig för går tilläggsdelarna nederst på karossen i Grey Tech eller svart.
IQ.Light med ny teknik
När det gäller belysningen har ID.4 försetts med ny, innovativ teknik. Hit hör de interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna (standard på ID.4 1st Max) som ger föraren ett vänligt välkomnande genom att röra sig fram och tillbaka i sidled när man öppnar bilen. De har ett intelligent styrt helljus som lyser upp vägen utan att blända andra trafikanter.
3D LED-baklyktorna (som också de är standard på ID.4 1st Max) har dynamiska blinkers med flytande ljus som rör sig inifrån och ut. Det ljus som baklyktorna utsänder ger ett speciellt homogent och tredimensionellt intryck – ljuset alstras av individuella 3D LED-lampor. Bromsljusen har formen av ett X och lyser upp i ett dynamiskt mönster när föraren närmar eller avlägsnar sig från bilen. Kunderna kan välja mellan två olika ljusmönster.
Open Space – rena loungen
Dörrhandtagen på ID.4 ligger i plan med karossen och är som standard försedda med elektrisk upplåsning. Både förare och passagerare stiger i och ur bilen genom generöst stora dörröppningar och sitter både bekvämt och högt. Tack vare de korta överhängen och det långa axelavståndet på hela 277 cm är bilen lika rymlig som en konventionell SUV i närmast större klass. Detta skapar ett så kallat ”Open Space”, precis som i de övriga ID.-modellerna.
Panoramaglastaket (standard i ID.4 1st Max) sträcker sig nästan över takets fulla längd och dränker kupén i ett naturligt ljus. Mittkonsolen, som kan konfigureras på olika sätt och inte sitter fast i instrumentpanelen, gör det enkelt att hålla ordning och reda i kupén. Mittkrockkudden mellan framsätena löser ut vid en kollision i sidan och förbättrar den redan höga passiva säkerheten ytterligare.
Färg och klädsel
Färgerna och materialen är moderna och eleganta. Den tvåfärgade sätesklädseln i ID.4 1st består till största delen av Art Velours-mikrofiber i Platinum Grey. Samma grå färg hittar vi också på dörrpanelerna och instrumentpanelen. Säten och dörrar pryds av Florence Brown-färgade detaljer. Ratten, rattstången och dekorlisten runt displayen går endera i Piano Black eller i Electric White. Electric White erbjuds endast i begränsad upplaga för ID.4 1st men kommer även att kunna väljas till senare versioner av ID.4.
ID.4 1st Max har samma klädsel och färger, förutom Electric White. Framsätena på denna modell har en lång rad elektriska inställningar och de pneumatiska svankstöden är försedda med en inbyggd massagefunktion. Sätena bär dessutom ett godkännandesigill från den tyska organisationen Aktion Gesunder Rücken (AGR) som arbetar för bättre rygghälsa. Framsätena har ett armstöd på innersidan som standard, och alla klädslar är tillverkade av icke-animaliska material.
Stort bagageutrymme
Bagageutrymmet har en volym på 543 liter, och fäller man ner baksätet står hela 1 575 liter till förfogande vid last upp till taket. ID.4 1st Max levereras med en elektrisk baklucka – ”Easy Open & Close” – som kan öppnas med en enkel fotrörelse. Här ingår även ett bagagenät, ett skiljenät och ett variabelt bagageutrymmesgolv.
Dragkrok är standard på de båda modellerna och den eldrivna SUV:en kan dra släp med en vikt på upp till 1 000 kg (bromsat, 12 % stigning).
Banbrytande handhavandekoncept
Volkswagen har utrustat sin första helt eldrivna SUV med ett nyskapande handhavandekoncept. Instrumentpanelen är helt fri från fysiska knappar och reglage vilket ger den en modern look. Föraren får den viktigaste informationen via en kompakt display som kan styras via multifunktionsratten. Vid kanten på displayens högra sida finns en stor digital vippströmbrytare som man använder för att välja körläge.
Mitt på instrumentpanelen sitter en pekskärm för navigationssystemet, telefonfunktionerna, media och olika assistanssystem och bilinställningar. På ID.4 1st handlar det om en 10″-skärm medan den på ID.4 1st Max mäter 12″ på diagonalen. Den standardmonterade röststyrningsfunktionen ”Hej ID.” – som även förstår många vanliga vardagsfraser – sitter på den andra nivån.
Innovativ displayteknik
Två innovativa displaylösningar fulländar handhavandekonceptet. Under vindrutan löper ID.Light i form av en smal ljuslist som genom att visa lättförståeliga ljuseffekter assisterar föraren i många olika situationer, till exempel när man bromsar eller ska svänga. Head-up-Displayen (HUD) med förstärkt verklighet (AR) (standard i ID.4 1st Max) projicerar bland annat upp riktningspilar på vindrutan så att de smälter samman med bilens fysiska omgivning.
Mångkunnigt navigationssystem
När ID.4 1st och ID.4 1st Max rullar av monteringslinjen är de utrustade med navigationssystemet Discover Pro. Funktionen Online Voice Control utökar funktionaliteten för den naturliga röststyrningen genom att hämta online-information från molnet (”Hej ID., var ligger närmaste glassbar?”). Med App Connect kan man strömma media via en smartphone. Föraren och passagerarna kan ansluta sina telefoner till Android Auto, Apple Car Play eller Mirror Link för att kunna få upp sina smartphone-appar på infotainmentdisplayen. Ett annat stort plus är mobiltelefongränssnittet Comfort som man använder för att koppla sin smartphone till bilens elsystem (standard i ID.4 1ST Max).
Onlinetjänster från We Connect Start
We Connect Start-tjänsterna kopplar bilen till ägarens smartphone och till trafikinfrastrukturen. Paketet innehåller navigationstjänster, bland annat färsk trafikinformation och visning av närbelägna laddningsstationer med uppdatering i realtid. Det innehåller också fordonsrelaterade tjänster. Via den kostnadsfria appen We Connect ID. kan ID.4-kunderna styra laddningsprocessen och luftkonditioneringen direkt från sin smartphone och dessutom kontrollera laddningsnivån och räckvidden. Det stationära luftkonditioneringssystemet fungerar även när bilen inte laddar från elnätet.
IQ.Drive-assistanssystem
De assistanssystem som installeras i ID.4 från fabrik går under samlingsnamnet IQ. Drive. Det standardmonterade ljudvarningssystemet Park Distance Control innehåller en automatisk bromsfunktion för när bilen manövreras. Andra system som hör till standardutrustningen i de båda modellerna är bland annat filhållningsassistenten Lane Assist, närområdesövervakningen Front Assist inklusive autobroms och en bromsfunktion vid mötande trafik samt assistans vid undanmanövrer liksom den adaptiva farthållaren ACC Stop & Go med hastighetsbegränsare.
ACC-funktionen analyserar navigationsdata och vägmärken och kan därför verka på ett förutseende sätt. Systemet sänker i god tid bilens hastighet när man närmare sig en kurva, rondell, hastighetsbegränsning eller stadsgräns. Även Eco Assistance-systemet ingår i standardutrustningen. I lägen där det kan vara klokt att släppa upp gaspedalen tipsar systemet föraren om detta.
ID.4 1st Max har ännu fler assistanssystem ombord. Travel Assist övervakar avståndet till framförvarande fordon och ser till att hålla bilen i mitten av sitt körfält. För att använda denna funktion behöver föraren endast trycka lite lätt på den beröringskänsliga ratt som fungerar med detta system. När man ska byta fil varnar Side Assist föraren i kritiska lägen. Och Emergency Assist bromsar ner ID.4 till stillastående om föraren av någon anledning inte kan göra detta själv.
Ny elektronikplattform
Bakom den elektroniska intelligensen i ID.4 ligger ett helt nytt koncept. När det gäller hårdvaran är denna i huvudsak uppbyggd kring två centrala högprestandadatorer. Mjukvaruarkitekturen följer principen med lokala servrar. Konstruerad för att vara en bred serviceplattform förenklar den utbytet av data och information mellan de ingående systemen. Detta gör det enklare att integrera nya datapaket – och här har säkerheten alltid högsta prioritet. Grundläggande funktioner som hantering av bromsar och körning ligger kvar i sina separata styrenheter.
ID.4-kunderna märker fördelarna med den nya elektronikplattformen bland annat genom systemets uppdateringsfunktion. Den nya plattformen gör att mjukvaran i styrenheterna smidigt kan uppdateras via mobilnätverket. Data överförs till bilen och installeras efter att en resa avslutats så att de är klara att användas nästa gång man startar bilen. Tack vare denna strategi kan många funktioner uppgraderas fortlöpande.
Högeffektiv PSM-motor
Precis framför bakaxeln på ID.4 sitter en elmotor som driver hjulen via en 1-stegad växellåda. Den permanentmagnetiserade synkronmotorn (PSM) är både kompakt och lätt. I båda modellerna utvecklar elmotorn 204 hk (150 kW). Det fulla vridmomentet på 310 Nm finns tillgängligt redan från start. Bilen klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 8,5 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.
Sportig karaktär
ID.4 är en sportig tusenkonstnär som är enkel att köra. Litiumjonbatteriet – som sitter placerat mellan axlarna och under passagerarutrymmet – ger bilen en låg tyngdpunkt och en jämn fördelning av axelbelastningen. Båda dessa egenskaper har en positiv inverkan på komforten och körkarakteristiken. Bakhjulsdriften och markfrigången på 21 cm ger bra driv och grepp och gör att Volkswagens helt eldrivna SUV känner sig hemtam även i lättare terräng.
Fälgarnas utformning är en ingående del i det övergripande aerodynamikkonceptet. Båda modellerna rullar fram på hjul med stora 20″- eller 21″-lättmetallfälgar. Trots att detta kräver mer plats i hjulhusen har ID.4 en vändradie på 10,2 m – ett enastående bra värde för en bil av denna storlek.
ID.4 1st Max levereras med det adaptiva chassiregleringssystemet (DCC). Detta är länkat till körprofilsväljaren vilket gör att föraren kan välja mellan lägena ”Eco”, ”Comfort” och ”Individual”. Båda systemen breddar området mellan komfort och sportighet. Vehicle Dynamics Manager (VDM) kopplar de adaptiva stötdämparna till den elektroniska XDS-differentialen och sköter deras samverkan med maximal precision. Ett annat standardsystem för ID.4 1st Max är den progressiva styrningen. Ju mer föraren vrider på ratten, desto mer direkt blir styrningens utväxlingsförhållande.
Energikapacitet: 77 kWh
Volkswagens helt eldrivna SUV är en allround-bil som även klarar långfärder med glans. Elenergin i de båda ID.4 1ST-modellerna lagras i ett batteri som har en kapacitet på 77 kWh (netto). Batteriet väger 493 kg och ger en räckvidd på upp till 520 km.
Batteripaketet, som är inneslutet i aluminiumsektioner och skyddas av en robust ram, innehåller 12 batterimoduler. Var och en av dessa innehåller i sin tur 24 pouch-celler med ett flexibelt yttre hölje. En basplatta med inbyggda vattenkanaler reglerar cellernas temperatur. Volkswagen garanterar att batteriet fortfarande kommer att ha minst 70 procent av sin ursprungliga kapacitet kvar efter 8 år, eller en körsträcka på 160 000 km.
Effektiv bromsenergiåtervinning
En viktig faktor bakom räckvidden är det effektiva bromsenergiåtervinningssystemet. Via växelväljarkontakten bestämmer föraren om ID.4 ska återvinna energi när man tar foten från gaspedalen. I läget D (Drive) kommer bilen då att rulla fritt i de flesta situationer – elmotorn kan rotera fritt. I läget B (Brake) fungerar elmotorn som generator och matar el tillbaka till batteriet. I många vardagliga situationer kommer mjukare inbromsningar att ombesörjas enbart av elmotorn, medan de hydrauliska bromsarna träder in när kraftigare bromsning av bilen krävs.
Laddningsekosystemet
Tillsammans med ID.-modellerna lanserar Volkswagen även ett komplett paket för enkel, uppkopplad och hållbar laddning av elbilar. Lösningen, som går under namnet We Charge, passar perfekt i alla situationer, både när man är på långfärd, är ute och kör kortare sträckor eller befinner sig hemma. Appen We Connect ID. ger smidig tillgång till laddningsekosystemet.
Snabbladdning med likström
Vid en snabbladdningsstation med likström, som Ionitys, kan 77 kWh-batteriet i ID.4 laddas för en räckvidd på upp till 320 km på cirka 30 min (WLTP) – med en laddningseffekt på upp till 125 kW. Vid allmänna laddningspunkter kan ID.4-kunderna använda Mode 3-kabeln för att ladda batteriet med växelström – och tack vare We Charge får man tillgång till ett av Europas största laddningsnätverk med fler än 150 000 allmänna laddningspunkter. Och det krävs endast 1 kort för att kunna använda dem.
ID. Charger – för laddning hemma
Som ägare till en ID.4 kan man i Sverige ladda bilen hemma med avtalet Volkswagen Förnybar El, som kommer från jämtländsk vattenkraft. För att göra detta kan man använda ID. Charger, Volkswagens nya laddbox för laddning hemma. Med ett pris på från 4 349 kronor finns det tre versioner att välja mellan som alla lämnar en laddningseffekt på 11 kW.
Tekniska data ID.4 1st och ID.4 1st Max
Max effekt: 204 hk (150 kW)
Max vridmoment: 310 Nm
Växellåda: 1-växlad
Topphastighet: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s
Batterikapacitet, netto: 77 kWh
Räckvidd, WLTP: upp till 520 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm / 1 852 mm / 2 766 mm
Axelavstånd: 2 766 mm
Dragkoefficient (cW-värde): 0,28
Bagagevolym: 543 liter
Volkswagen släpper fler versioner av nya elbilen ID.4
Volkswagen utökar nu erbjudandet av sin nya helt eldrivna SUV ID.4 med sex nya versioner, bland annat instegsversionen ID.4 City som kostar från 446 900 kronor innan avdrag för klimatbonus.
I september släpptes två specialutrustade 1st Edition-versioner som tillverkas i en begränsad upplaga på totalt 27 000 exemplar för Europa. Nu har ytterligare sex förkonfigurerade lanseringsversioner släppts för beställning på den svenska marknaden.
Versionerna är utrustade med de tillval som är kundernas favoriter samlade i paket. Upplägget gör att erbjudandet blir ännu tydligare så att alla kunder snabbt kan hitta den modellversion som passar just dem bäst. Lösningen gör det också möjligt för fabriken i Zwickau att bygga och leverera bilarna snabbare.
Instegsversionen ID.4 City har en batterikapacitet på 52 kWh (netto), vilket ger en räckvidd på upp till 343 km enligt WLTP. I de övriga lanseringsversionerna, liksom 1st Edition-versionerna, har batteriet en kapacitet på 77 kWh (netto) som ger en räckvidd på upp till 518 km.
ID.4 City har en motoreffekt på 170 hk, medan övriga modellversioner utvecklar 204 hk. Med 204-hästarsmotorn klarar ID.4 accelerationen från 0 till 100 km/h på 8,5 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 160 km/h för alla versionerna.
Nedan versioner av ID.4 erbjuds nu på den svenska marknaden. Priserna är innan avdrag för klimatbonusen på 60 000 kronor, som under 2021 förväntas höjas till 70 000 kronor enligt Regreringens förslag. Angiven räckvidd är enligt körcykeln WLTP.
1st Edition:
- ID.4 1st Edition (204 hk, 496 km räckvidd): 514 900 kr
- ID.4 1st Edition Max (204 hk, 488 km räckvidd): 614 900 kr
Nya lanseringsversioner:
- ID.4 City (170 hk, 343 km räckvidd): 446 900 kr
- ID.4 Life (204 hk, 518 km räckvidd): 509 900 kr
- ID.4 Business (204 hk, 516 km räckvidd): 549 900 kr
- ID.4 Family (204 hk, 511 km räckvidd): 562 900 kr
- ID.4 Tech (204 hk, 507 km räckvidd): 599 900 kr
- ID.4 Max (204 hk, 506 km räckvidd): 624 900 kr
Tekniska data och sammanställning av utrustning för respektive version finns på www.volkswagen.se, där de också går att bygga.
Samtliga versioner är bakhjulsdrivna. Under 2021 lanseras dessutom en sportig flaggskeppsmodell med fyrhjulsdrift: ID.4 GTX.
ID.4 lanseras hos de svenska återförsäljarna i slutet av mars. Då kommer också leveranserna att inledas.
– Vi ser ett väldigt stort intresse för ID.4 som är ännu en bil som kommer passa den svenska marknaden väldigt bra, inte minst som en populär förmånsbil eller tjänstebil. En helt eldriven SUV med lång räckvidd, attraktiv design och överkomliga priser kommer hjälpa oss i vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken. Vi ser verkligen fram emot att börja leverera de första bilarna till förväntansfulla kunder, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Är du intresserad av ID4 som tjänstebil? Kontakta våra säljare i Tomelilla eller Ystad här >>>